zaterdag 11 juli 2015

Eerste indrukken met groot voorwiel

Inmiddels al 2 ritten gemaakt met het grote voorwiel en tja, dat rijdt toch wel héél anders ! Nu mijn stoeltje achteraan ook wat omhoog is gezet, kan ik niet meer met mijn handen aan de grond. Gedaan met ingeklikt te stoppen en ook vertrekken gaat nu alleen met de benen. Dat is weer ff wennen ....

Gisteren raakte ik maar amper een brug over het kanaal over, dus die cassette (11-32) is inmiddels vervangen door een andere (12-36). Daarmee ging het vandaag al veel vlotter over diezelfde brug. 
Het nemen van bochten gaat nu ook wat anders : bij bochten naar rechts kan ik niet meer blijven trappen, omdat de ketting dan meteen begint te ratelen. Naar links merk ik geen verschil, dan kan ik wel blijven trappen. 

Totnogtoe heb ik nog maar 1 keer het voorwiel geraakt met de crankarm en dat was toen ik niet aan het trappen was. Tijdens het gewoon rijden heb ik er totaal niet op gelet of aan gedacht, dus ik denk niet dat dat echt een probleem zal zijn.

Ik had ook verwacht dat een groter wiel wat comfortabeler zou rijden, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Ik voel nu precies meer oneffenheden vooraan dan met het kleine wiel. De 26" band is 40mm dik en staat op 6 bar, de F-lite is 50mm en stond op 4 bar, misschien dat het daar aan ligt ....

Totnogtoe heb ik niet echt het gevoel van "ja, dit ís het !", maar dat zou misschien ook wat snel zijn. Ik heb me voorgenomen om minstens 1000km met het groot voorwiel te blijven rijden en dan pas te beslissen of het vooraan 26" blijft of terug 20" wordt. 

KM-stand : 13.675

4 opmerkingen:

  1. Dat het fietsen met een groter voorwiel toch niet comfortabeler aanvoelt, verbaast mij ook.

    Misschien toch nog een 50mm voorband proberen op 4 bar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog 26" banden in alle soorten en maten, die ga ik uitgebreid testen hoor :-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant experiment, ik volg het met interesse.
    Is het stuurgedrag nog veel veranderd door de andere balhoofd hoek?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Theoretisch gezien zou de fiets nu een stabieler rechtuitgedrag moeten vertonen (grotere naloop), maar daar merk ik in praktijk maar weinig van. Ik heb na het fietsen terug redelijk vermoeide armen omdat ik het stuur wss krampachtig vasthou. Tijdens het trappen heeft het voorwiel weer de neiging van naar links en rechts te gaan en dan moet je elke keer tegensturen. Dat had ik helemaal in het begin met het 20" voorwiel ook, maar dat ging na een tijdje vanzelf weg. Ik veronderstel dat dat nu met het 26" wiel ook weer wat tijd nodig heeft vooraleer ik wat soepeler kan trappen en niet meer zoveel moet tegensturen ....

    BeantwoordenVerwijderen