zaterdag 2 januari 2016

Toch maar niet ....

Inmiddels zijn we bijna 1.500km verder met het grote voorwiel. De laatste 300km met nóg een andere band, nl de 50mm Schwalbe Kojak. Van alle banden die ik op het voorwiel heb uitgeprobeerd, reed deze het comfortabelst en dat ziet er dan zo uit :


Enig nadeel is de breedte van deze band, die zorgt ervoor dat ik met mijn voeten regelmatig het voorwiel raak tijdens het fietsen (het verschil tussen de 40mm achterband en de 50mm voorband blijkt bij nameten 7mm te zijn, maar dat maakt kennelijk voldoende verschil tussen de band wél of niet raken tijdens het trappen). 

Alles bij elkaar genomen kan ik het experiment met het grote voorwiel niet echt geslaagd noemen : de Lowracer rijdt er niet sneller mee, is er niet comfortabeler mee en vooral vertrekken is met het grote voorwiel lastiger dan met het originele voorwiel. Ook was ik niet echt gecharmeerd door mijn voeten meer in mijn gezichtsveld te hebben dan met het kleine voorwiel, maar dat wordt je misschien met méér km's wel gewoon  ;-)

Het is voor mij dus geen blijver en dus gaat het 20" voorwiel er binnenkort weer onder. Dat betekent waarschijnlijk ook dat de Q-Rings zullen vervangen worden door het "normale" crankstel, want ik denk niet dat er nog kleinere tandkransjes op de cassette van het 20" wiel kunnen. Dat moet ik nog eens bekijken. 
Jammer maar helaas ....

Km-stand : 15.050 

6 opmerkingen:

  1. Jammer, want de Rapto ziet er zo wel heel erg mooi en stoer uit.

    Vreemd dat het 26" voorwiel niet meer comfort biedt, dan de 20" versie.

    Ik heb nu net een Seiran 26" aangeschaft, maar als ik bijvoorbeeld over een veerooster rijd, dan voelt dat toch veel comfortabeler dan wanneer ik daar met de Roeifiets (20" voorwiel) fiets.

    Kan natuurlijk ook een combinatie van factoren zijn. De Roeifiets is natuurlijk wel een totaal andere fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik ook een 20" Raptobike vork in mijn Cryz, maar dan met een 451 wiel er in. 451 x 3,14= 1416,14 mm per omwenteling. jouw 402 wiel maar 402 x 3,14= 1262,28 mm = 11 % minder verzet. Bovendien zijn voor zo'n 451 wiel (ook) heel snelle bandjes te koop!
    Niet voor bijvoorbeeld een 438 wiel dat er ook in zou kunnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm ik moet zeggen dat ik het ook een stuk mooier vind met het kleinere voorwiel..en als het dan ook goed rijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant. Ik fiets op een raptobike lowracer met 2x28" en ben daar juist extreem blij mee; de snelste tweewieler (-ligfiets) die ik ooit bereden heb, zeker heuvelopwaarts. De symmetrie maak mi. de fiets ook een stuk mooier. Met 155mm cranks komt de band gelukkig niet tegen de trappers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn Lowracer heeft ook 55mm cranks, dus dat raken is nooit echt een issue geweest.
    En eerlijk gezegd : ik vind de Lowracer met 20" voorwiel óók mooier :-)

    BeantwoordenVerwijderen