dinsdag 25 april 2023

Aangereden

 Afgelopen vrijdag voor de eerste keer dit jaar de Raptobike van stal gehaald en een rondje gaan rijden. Ik weet nog steeds niet precies waarom, maar vrijdag zette ik voor de allereerste keer een fietshelm op op de Lowracer. Niet dat ik iets tegen fietshelmen heb, maar op de Lowracer zit het kinbandje van de helm niet echt aangenaam, vermoedelijk door de lage zithoek. En onderweg maakte ik me nog de bedenking : "je zult zien, nu ik met helm op rij, kom ik vast wat tegen !" En dat bleek ook zo te zijn toen ik bijna weer thuis was ....

Ik reed op een dubbelrichtingsfietspad en naderde de uitrit van een taverne, die tegen het fietspad uitkomt. Ik zag vanop deze parking een Nederlandse auto aan komen rijden met een bejaard koppel in. Ik had gelukkig al de reflex om wat af te remmen, omdat ik "weet" dat buitenlanders niet altijd mee zijn met 2-richtingsfietspaden. De auto vertraagde vlak vóór het fietspad, ik reed op dat moment iets van een 20 km/u en kon dus makkelijk verderrijden. Maar net toen ik me voor de auto bevond, zette deze weer aan en reed mij in de linkerflank aan zodat ik op mijn rechterkant viel.  Resultaat : 2 erg geschrokken bejaarden en 1 boze ligfietser. Knalfluogele fietshelm op en altijd verlichting aan en nog niks zien, verdomme toch ! Ik heb wel even gevloekt en geroepen toen ik weer rechtgekrabbeld was, maar me daarvoor achteraf ook voor verontschuldigd. 

De Lowracer was op de derailleur gevallen en die kreeg ik maar niet terug in z'n goeie positie. Verderfietsen bleek geen optie, dus maar een hulplijn gebeld om me op te komen halen. Het gaas van de zit van de fiets bleek wat geschaafd te zijn, voor de rest kon ik niet veel schade vaststellen. Zelf had ik een klein schaafwondje op m'n rechterelleboog, dus het viel al bij al goed mee. 

Zaterdag thuis is het dan toch gelukt om de derailleur terug te zetten zoals-ie moet staan en nadat de ketting er terug was opgelegd, bleek alles weer normaal te werken. Zondag ben ik er weer mee gaan rijden en hij reed weer als vanouds. Ik heb de mensen die me aanreden ook nog gebeld om te melden dat zowel met de fiets als met de fietser alles okee was, wat voor hen ook een hele opluchting was (de bestuurder was 87 jaar en had nog nooit een aanrijding gehad). Voor mij was het met deze fiets ook de eerste aanrijding, hopelijk blijft het ook bij deze ene ....





Km-stand : 27,615


Geen opmerkingen:

Een reactie posten